torsdag 3 december 2009

Abort, rätt el. fel?

Dethär kan komma att upröra vissa, men, so be it. Jag menar inget illa.

Såg just en snutt av kvällens "debatt" som handlade om att vi har fria aborter.
Endel hävade att det bidrog till vårat perfektions krävande samhälle, att vi bara ska ha friska barn och att man kan välja bort barn med handikapp och sjukdomar. För att de är "mindre värda". Visst, köper det till en viss del.

Men, jag tycker det är helt rätt att vi har fri abort. Om man känner sig oförmögen att ta hand om ett barn, vare sig det är friskt eller har en sjukdom / handikapp så ska det vara upp till var och en. Att skaffa barn ska inte vara nån tvång. Det ska vara av glädje.
Om vi skulle ta bort rätten till att göra abort är det ju samma sak som att ta bort våran fria vilja och rätten att bestämma över sitt egna liv. Tror det kan bli svårt att älska och ta hand om ett barn som blivit påtvingat en.

Tycker dock att det är väldigt bra att folk väljer att behålla barnen trots handikapp, men jag kan även förstå dom som avstår.

Om jag skulle bli gravid nu skulle jag välja att göra abort. Tveklöst. Detta gör inte mig till en hemsk människa, jag är bara inte redo.
Sen är det så att vissa människor vill helt enkelt inte ha barn, det måste folk acceptera. Det betyder inte att man inte tycker om barn eller tycker dåligt om folk som vill ha det. Vi är alla olika, det är inget man ska ta personligt.

Huvudsaken är ju att folk får vara lyckliga. Vilket beslut dom än tar.

2 kommentarer:

Sara sa...

Jag förstår hur du menar, men som jag uppfattade debatten handlade det aldrig om ifall abort ska vara tillåtet eller inte, utan om man ska få göra abort pga at barnet visat sig ha downs eller liknande. Personligen tycker jag att det är extremt tråkigt att så många gör abort för att barnet inte är perfekt - ett barn som har downs kan ju bli minst lika lyckligt och lättskött som ett "friskt" barn som kanske blir deprimerad, rullstolsbunden efter en trafikolycka osv. Sen tyckte jag det kändes jättehemskt när vissa i publiken sa att om de blev gravida med tt downs-barn så skulle de göra abort samtidigt som det ju satt en kvinna med downs där. det är ju som att säga att hennes liv är värdelöst.
Anyway, det vara bara en tanke.

Frida sa...

Håller med dig helt och hållet, det är verkligen hemskt att folk väljer bort barn pga "fel", och det skar i hjärtat då kvinnan med downs pratade.
Men å andra sidan är det inte bra att folk som ändå känner att dom inte vill ha ett barn med handikapp kan välja bort det?
Det finns alldeles för många föräldrar som vansköter sina barn för att de inte kan älska ett barn med handikapp och att de skäms. Personligen tycker jag inte att sånna ytliga och egenkära människor förtjänar ett barn, minst ett speciellt barn. Dom skulle inte få dom lyckliga.