onsdag 3 februari 2010

Facebook och förhållanden

Har lyssnat lite på rix morronzoo idag, har tänkt ge soffi propp (som jag inte är speciellt förtjust i) en ärlig chans. Igen. Enbart för att jag tycker om resten i gänget.

Men iaf. Dagens fråga var ifall facebook påverkar ens förhållande? I storbritannien ligger tydligen FB bakom var femte skilsmässa.
Min första direkta tanke var att om ngn i ett förhållande har en benägenhet till att flirta med andra osv, skulle hitta ett annat sätt till att göra detta på annat sätt om facebook inte fanns. Och då säkert mycket mer svårupptäckt.
Visst gör säkert facebook det lättare att få kontakt, hålla kontakten med nya och gamla flammor och på så sätt blir det lättare att bete sig olämpligt. Men detta är för mig inget negativt, jag vill hellre veta, och veta fort, ifall min partner gör ngt sådant. För det är inte ett sådant förhållande jag vill ha. Det gamla tale sättet "det man inte vet, mår man inte dåligt av", stämmer ju, men, förr eller senare kommer allting fram. Personligen vill jag hellre veta det så fort som möjlight.

Sen kommer vi till det här med missuppfattningar. Jag kan verkligen tänka mig att vissa saker är lätt att missuppfatta, att man övertolkar och överanalyserar mycket saker utan anledning. Där har vi ett varningstecken.
Såsom bilder, kan lätt se värre ut än vad det egentligen var under tillfället då fotot togs. För vi alla vet ju att när vi är på fest och ngn slänger fram kameran så är det lätt att det hamnar en arm runt axeln osv. Och enligt mig är det ofarligt.
Men sen om man ser sin partner på en bild med ngn han / hon sagt inte var där alls, ja då är det ju en annan femma. En lögn är alltid en lögn och det tar alltid lika hårt.

Svartsjuka är farligt för alla förhållanden, och vissa har svårt att ens partner över huvud taget pratar eller skriver med ngn annan, och då tycker då jag att ifall ett sånt förhållande tar slut är det bara en fördel. Att begränsa en annan människa så mycket är inte bra för ngn.

Sist men inte minst har vi ju då alla som missbrukar facebook, har byggt upp ett sånt starkt beroende att man försummar sitt förhållande. Och ja det finns sånna. Det är ju inget annat än tragiskt.

Som tur var finns det många som använder facebook helt harmlöst och för ett bra sätt att hålla kontakten med sina vänner och släkt.
Och för att det är en grymt bra sida!

Inga kommentarer: