onsdag 24 mars 2010

Att kunna säga förlåt.

Den senaste veckan har jag tänkt väldigt mycket på det här med att säga "förlåt". Ett litet ord, ett litet men fruktanvsärt stort ord, som så många har alltför svårt att använda.
Genom att säga förlåt kan man ge någon tröst, upprättelse, glädje, bekräftelse, lugn, ja listan kan göras lång. Detta lilla fina ord kan inte skada, så var inte rädd för att använda det, även om det ger din stolhet en spark i magen.

Förra veckan hamnade jag i en situation där jag förtjänade ett förlåt, men fick det aldrig. Sedan dess har jag känt mig splittrad och osäker, förtjänar jag inte en ursäkt? Och nu var detta ändå inte en stor grej, men tydligen tillräckligt stor för att sätta igång hjärnspökena.

Alla dessa tankar hade behövt uppstå om personen i fråga bara hade kunnat erkänna sitt fel, och jag hade kunnat släppa det.

Så mitt tips till er är just det - säg förlåt när det behövs !

Inga kommentarer: